Kernwaarden
Gelijkwaardigheid, Vrijheid en Ontmoeting zijn de drie kernwaarden van openbaar onderwijs. Deze waarden zijn ook richtinggevend voor ons op OBS De Velduil.
Missie
We willen werken vanuit de bedoeling. Voor onze school ligt die bedoeling niet in het aanbieden van onderwijs, maar wat daar nog achter ligt: Het gaat om de betekenis van ons onderwijs in het leven van de kinderen.
Ons motto (mission statement): Samen je vleugels uitslaan en eigen-wijs de wereld in!
We geven ons onderwijs zo vorm, dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. De drieslag van Biesta geeft de verschillende ontwikkelgebieden goed weer. Dit betreft: Socialisatie, Kwalificatie en Persoonsvorming.
Socialisatie gaat over de manier waarop we kinderen wegwijs maken in de wereld. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je duidelijk maakt welke regels en plichten horen bij het burger zijn in de Nederlandse samenleving. Socialisatie is de wereld openen voor de nieuwe generatie.
Kwalificatie richt zich op het overbrengen van kennis en vaardigheden die passen bij de behoeften van de samenleving en de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. Het doel is om alle leerlingen op een optimaal niveau te brengen op diverse gebieden zoals geletterdheid en gecijferdheid.
Persoonsvorming is kinderen uitdagen en aanmoedigen een volwassene in de wereld te willen zijn. Wij opvoeders hebben natuurlijk ideeën over hoe we de leerling willen scholen en vormen. Maar de pedagogische vraag is wat de leerling daar zelf mee gaat doen.
Leidende principes
Om onze missie te vertalen naar de praktijk van elke dag hebben we een aantal leidende principes geformuleerd waaraan we ons handelen toetsen en waar we onszelf en elkaar aanspreekbaar op weten.
· Wij zien en erkennen ieder kind, elke dag.
· Wij gaan er van uit dat ieder kind alles kan leren. Kinderen hebben een geweldig potentieel dat we willen aanspreken.
· Wij werken ‘evidence informed’. We maken gebruik van wetenschappelijk onderzoek om te blijven innoveren.
· Wij zijn een professionele leergemeenschap. Op onze school geldt dat voor zowel de kinderen als de medewerkers.
Wat zetten we hier onder andere voor in?
Onderwijs op maat
Ons onderwijs sluit aan bij de onderwijshoeftes van onze leerlingen. Wij hebben deze onderwijsbehoeften goed in beeld en kennen de volgende stap in de ontwikkeling van onze leerlingen.
Breed aanbod
We hebben een breed aanbod binnen ons onderwijs, naast de kernvakken besteden wij aandacht aan de creatieve-, lichamelijke-, persoonlijke- en sociale ontwikkeling en (leer)vaardigheden. Wij dagen onze leerlingen uit en hebben hoge verwachtingen.
Verschillende werkvormen
Wij bieden veel verschillende manieren van leren aan, zoals: projectmatig werken, spelend leren, onderzoekend leren, (begeleid) inoefenen, automatiseren; zo ontstaat een scala aan leervormen waar en leerlingen en leerkrachen uit kunnen kiezen.
Eigenaarschap
Wanneer leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen resultaten zijn ze beter gemotiveerd om hogere resultaten te halen. Wij begeleiden hen daarbij door kindgesprekken. Een bijvoorbeeld hiervan is een kindgesprek over de weektaak waarbij leerlingen leren om eigen keuzes te maken en eigen leerdoelen te stellen.
Het leren organiseren op De Velduil: |
Visie Hoe gaan we ervoor zorgen dat we deze opdracht gaan volbrengen? Visie op leren Visie op onderwijs
|
|